Mikä puskee sinua eteenpäin?

Home / Yleinen / Mikä puskee sinua eteenpäin?

Jatketaan vielä Richard Bransonin teemoilla, koska hän onnistui ihastuttamaan koko toimistomme valloittavalla persoonallaan muutaman viikon takaisessa seminaarissa. Branson pohtii kirjassaan motivaatioitaan nousta aamulla ylös sängystä. Hänen intohimonsa löytyy asiakkaista ja siitä ajatuksesta, että hän voi tarjota heille viihdettä. Kun hänen ajatuksiaan kuuntelee tai lukee, pääsee helposti sisään siihen, miksi Virgin brändinä menestyy. ”No other brand has become a way-of-life brand the way Virgin has.”  Keskiössä on asiakas, jonka viihtymisen eteen tehdään töitä hartiavoimin.

Professori Kaj Storbacka kehottaa Optiossa (14/2012) yrityksiä ottamaan silmälaput pois. Muutama vuosi sitten tehdyssä tutkimuksessa kävi ilmi, että suomalaisyritykset määrittelevät markkinansa tuotteen ja toimialan perusteella. Pitäisikö päästää irti liiallisesta tuotesidonnaisesta ajattelusta ja pohtia enemmän mitä se mahdollistaa? Mitä tuote tai palvelu, ehkä paremmin sanottuna brändi tarjoaa asiakkailleen ja ympäristölleen?

Yksi suurimmista inspiraatiosuosikeistani on Simon Sinek. Etenkin video How Great Leaders Inspire Action. Video löytyy TEDistä ja suosittelen katsomaan. Sinekin suurin sanoma on MIKSI-ajattelussa. Järjestään lähdemme helposti kertomaan mikä on yrityksemme, tuotteemme tai palvelumme, miten se toimii. Vain harvoin kuulee yrityksien aloittavan tarinansa vastaamalla kysymykseen miksi. Kuten Branson toteaa, hän on aina halunnut jakaa oppimansa muiden kanssa. Bransonin miksi löytyy halussa viihdyttää asiakkaita. Tehdä se uudelleen ja uudelleen paremmin. Toisaalta kun luki eilisen uutisia ja tämän päivän Aamulehteä voi helposti löytää intohimoa tästä ihan läheltä. Vincit aloitti myönteiset yt:t työntekijöiden lisäämiseksi. Yritys puskee ohjelmistoalalla omia polkujaan nostaen esille kaksi tärkeää asiaa: asiakkaiden 100 prosentin tyytyväisyyden sekä työntekijöiden yhteisöllisyyden ja työssä viihtymisen. Tässä haastetta useammalle yritykselle. Välillä on hyvä pysähtyä pohtimaan mikä minua puskee eteenpäin juuri tänä aamuna?

”What your business is about is up to you.”

Johanna

 


Comments(0)

Leave a Comment