Osaathan kääntää takkisi tarvittaessa?

Home / Yleinen / Osaathan kääntää takkisi tarvittaessa?

Vapaa pudotus on kaventanut toimintaansa kevään aikana ja suuntaamme yhä enemmän leirityyppisiin nopeisiin  ja ketteriin valmennusmalleihin. Viime viikolla olimme 11 yrityksen kanssa Hauhon Ilorannassa pohtimassa yrityksien Go to Market –strategiaa. Kaksi päivää tiukkaa puserrusta. Paljon sytykkeitä, erilaisia työkaluja, kyseenalaistusta ja oivalluksia. Uskomme vahvasti, että yritykset tarvitsevat nopeita sykäyksiä ja aitoja kontakteja, joita näillä leireillä syntyy. Loistavia kokemuksia meillä on myös mainostoimiston kanssa yhteistyössä tuotetusta Markkinoinnin Bootcampista, missä asiakkaan kanssa yhdessä tuotetaan vuorokauden aikana ydinviestit sekä erilaista myynnin tukimateriaalia mm. esite, banderolli ja www-sivujen leiska. Tämä sopii uuden tuotteen tai palvelun lanseeraamiseen tai vanhan ilmeen päivittämiseen.

Muutos ei tästä enää hidastu. Myös yrityksissä on opittava nopeatempoiseen tekemiseen ja etenkin oppimiseen. Eräässä seminaarissa Tuomas Enbuske sanoi, että takin kääntäminen on menestymisen edellytys. Ennen olemme ehkä tuominneet näitä takinkääntäjiä. Tänään menestyvän yrityksen on pystyttävä muuttamaan jo tehtyjä ja huonoksi koettuja päätöksiä nopeasti. Inspiroiva luovuusoproffa Alf Rehn, joka haluaa tuoda aina valtavirrasta poikkeavan ajatuksen, pohti kolumnissaan Yrittäjä –lehdessä 3/2013 ”lean start-up –liikettä” melko kriittisesti. Jos Alfin mielestä yritykset ovat hurahtaneet leaniin, niin silloin ollaan kaiketi oikealla tiellä. Alf muistuttaa, että one size fits all ei toimi kaikkialla. Ei niin, mutta on hienoa, että lean start up –ajattelu on tullut jäädäkseen. Tarvitaan nopeita kokeiluja, tekemisen mittareita ja virheistä oppimista sekä ennen kaikkea rohkeutta lähteä liikenteeseen. Välillä vaaditaan myös sitä takin kääntämistä ja se ei ole helppoa se.

Vapaa pudotus on joutunut matkan aikana jo useamman kerran vaihtamaan suuntaa. Omat oletukset ovat vieneet harhaan. Asiakkaan kuunteleminen on ensiarvoisen tärkeää, vielä tärkeämpää on ottaa askeleita yhdessä asiakkaan kanssa.

Comments(0)

Leave a Comment