Slush – positiivista pöhinää ja startup kiimaa

Home / Yleinen / Slush – positiivista pöhinää ja startup kiimaa

Jyrki Katainen: ”Events like this give us hope”

Slushin hypetys on jotain uskomatonta. Sosiaalinen media on puskenut valtavat määrät tavaraa ulos viimeisen viikon ajan. Tämä on heimo, joka on täynnä positiivisuutta ja energiaa! Ketään ei tuntunut haittaavan tungos ja jonottaminen. Jopa ruuan  loppumiseen suhtauduttiin tyynesti. Sekään ei haitannut, ettei kuullut yhtään puhujaa kunnolla, ellei jaksanut kyttäillä paikkaa hieman lähempää. Onneksi pitchauksia oli pitkin päivää, joita pääsi helpommin kuuntelemaan. Toki tämäkin vaati pientä sinnikkyyttä odottaa, että lattian tasolta vapautuisi paikka johon pääsisi asettumaan.

Slush ei ole pönöseminaari, ei paikka missä voi näyttäytyä vaan tapahtuma, missä kohdataan, jutellaan, biletetään ja tavataan vanhoja sekä uusia tuttuja. Tunnelma on rento ja välitön, juuri tämän tyylisiä tapahtumia tarvitaan!

Slush on kuitenkin tapahtuma, joka vaatii etukäteissuunnittelua. Tein kotiläksyni hieman huonosti, joten välillä tuntui, että olin matkustaja toki erittäin hyvässä seurassa. Koska juuri allekirjoittaneelta meni suurin osa hienoista puheista ohi, osittain kärsimättömän luonteeni johdosta, oikein keskityin siihen, että kuulisin pitchauksia edes keskiviikkon iltapäivän ryhmien osalta. Paikka löytyikin pienen kyynärpää taktiikan jälkeen läheltä lavaa.

Älä unohda asiakasta, edes pitchauksessa

Pitchauksissa taso oli kirjava. Sinänsä esitykset joita näin, olivat ihan hyviä. Jo esiintyminen Slushin kaltaisessa tapahtumassa vaatii rohkeutta. Toki jos ei ole uskallusta kertoa ideaansa ääneen, saa se ehkä sitten jäädäkin pöytälaatikkoon. Silti kaipaisin pitchauksiin vielä enemmän jämäkkyyttä tarinan kerrontaan. Miten sen saisi menemään perille, että ensin on oltava asiakkaalla ongelma joka ratkaistaan. Eräs rahoittajaystäväni oli kysynyt yksinkertaisen kysymyksen nuorelta startup -yrittäjältä: ”Kuka on ensimmäinen asiakkaasi?”. Ystäväni sai vastauksen startupilta: ”Olipa hyvä kysymys, tätä täytyy pohtia.” Voi, voi ja ei, ei. Siinä vaiheessa, kun ryhdymme esittelemään ideaamme julkisesti, on meillä oltava kirkkaasti tiedossa kuka on asiakas. Toki leanstartup –ajatteluun kuuluu nopeat kokeilut ja rohkeat suunnan muutokset. Mutta aina lähtökohtaisesti keskiössä on oltava asiakas, jonka näkökulmasta aihetta jumppaamme. Ja takaisin pitchauksiin. Kuulemistani pitchauksista useammalla jäi kertomatta syy, MIKSI asiakas ostaisi tämän tuotteen/palvelun. Samalla jäi kertomatta, mikä on se syy miksi tätä teen. Yksi parhaista kuulemistani pitcheistä oli Beibamboon Nina Ignatiuksen pitchaus. Hänen pitchaukseensa sisältyi tarina tarpeesta keskosille ja lapsille tehdyistä vaatteista, syistä miksi hän lähti ideaansa viemään eteenpäin ja hyödyistä, joita Beibamboo tuottaa asiakkailleen, joihin kuuluvat vauvat, sairaalan henkilökunta ja tietysti vanhemmat. Samalla hänen esityksestään huokui vahva usko omaan tekemiseen. Ihailen.

Slush 2013 on koettu. Syytän hieman kiireisiä työviikkojamme, ettemme päässeet kunnolla syventymään vuoden startup –tapahtumaan. Eniten harmittaa se, että matkasin illalla Tampereelle ja jätin mielettömät bileet väliin. Tekevälle sattuu, mutta otetaan tästä opiksi. Suuntaamme kolmen viikon kuluttua The Lean Startup –seminaariin San Franciscoon. Lupaan ettei iltatapahtumat jää näiltä naisilta väliin.

Comments(0)

Leave a Comment