Lean Startup – ratkaisu innovaatioköyhyyteen?

Home / Yleinen / Lean Startup – ratkaisu innovaatioköyhyyteen?

Lean Startup on suhteellisen tuore liike, joka sai alkunsa vuonna 2011, kun amerikkalainen sarjayrittäjä Eric Ries julkaisi kirjansa Lean Startup. Tämä kirja yhdessä Piilaakson kupeessa vaikuttaneen Steve Blankin ”Customer Development ja Lean Launchpad” -liikkeen kanssa on muuttanut koko startup-kentän ajattelua ja toimintatapoja. On ymmärretty, että:

  • startupin ainoana tehtävänä on löytää mahdollisimman nopeasti tuote tai palvelu, minkä asiakkaat haluavat, ja mistä he ovat valmiita maksamaan,
  • ja että on sisäistettävä ”lean thinking”, eli startupin on maksimoitava asiakkaalle tuotettava lisäarvo samalla kun minimoidaan hukka ja resurssit.

Ries uskoo, että on todellista resurssien ja ajan hukkaa kehittää liikeideaa, jolla ei ole asiakkaita. On siis tunnistettava nopeasti asiakas ja asiakkaan ongelma, ja luotava lisäarvoa tuottava ratkaisu siihen. Tuote tai palvelu on saatava asiakkaille testaukseen mahdollisimman nopeasti ja vähällä rahalla. On tärkeä selvittää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, miten tuote tai palvelu myy, mitä ominaisuuksia tuotteessa pitää olla, jotta se myy, ja voiko se johtaa pysyvään liiketoimintaan.

Nyt nämä ideat leviävät myös yrityksiin, ja toimintatapoja on testattu menestyksellisesti mm. jättiyritys GE:ssä ns. FastWorks -ohjelmassa (lue tästä lisää blogistamme).

Viime joulukuussa osallistuimme San Franciscossa Lean Startup -seminaariin ja verkostoiduimme Eric Riesin ja Riesin yhtiökumppanin Sarah Milsteinin kanssa. Kysyimme Sarahilta, miksi hän uskoo Lean Startupiin, ja miksi hänen mielestään menetelmät toimivat myös jo vakiintuneissa yrityksissä.

milstein_headshot1_small
Sarah Milstein

1. Why do you think Lean Startup is necessity also for bigger companies, and what you can achieve by using Lean Startup methods?

”A startup can be any new business initiative that faces extreme uncertainty, usually in the customer value, but sometimes in the product or business model. Established companies very often have, or want to have, new initiatives with these characteristics. But in such cases, traditional management methods don’t work, because they’re geared for efficiency when there are few unknowns – and it’s disastrous to build a product ”efficiently” that it turns out nobody wants. Not only do you have a flop, you haven’t learned anything or reduced your unknowns in a meaningful way.

In addition, traditional methods focus on profitability, which is often a misleading way to measure very young products. But that doesn’t mean that new initiatives have to be led by chaos. Lean Startup methods bring management rigor to new-product development, helping reduce uncertainty and therefore risk. That’s equally true if your new product is being developed in a big company or by a two-person, three-month-old company.”

2. What are the biggest challenges in using Lean Startup Methods in established companies?

”Established companies have long-held processes that work well when the customers, the business models and the basic products are understood. Their goals, team structures and rewards are all built around sustaining past success. But when you face extreme uncertainty, you can’t use those same elements to develop new products.

Putting in place the framework for Lean Startup methods can be a challenge in big companies, because the very ways that their employees recognize efficiency and success are fundamentally focused on the things you need for sustaining success — which are very different from those of startup succees.”

 

Matkaamme jälleen San Franciscoon joulukuussa. Jos olet kiinnostunut liittymään joukkoomme, ota yhteyttä, niin neuvotellaan meille hyvä ryhmähinta!

 

PS. Jos haluat lukea lisää viime vuoden reissustamme San Franciscoon, lue nämä blogikirjoituksemme:

Lean Startup-satoa vol 1

Lean Startup -satoa vol 2: Isoin startup ikinä

Lean Startup -satoa vol 3: Jos voit tehdä paremmin, niin tee!