Oppiminen siirtyy verkkoon ja tiimeihin

Home / Yleinen / Oppiminen siirtyy verkkoon ja tiimeihin

Suomalaisessa yhteiskunnassa on ollut kaksi asiaa, jotka vielä 90-luvulla olivat suorastaan pyhiä ja tabuja, eli niitä asioita, joita ei vain kuulu tai saa kyseenalaistaa. Toinen tabu oli media. Kun median julkista tukea vähennettiin radikaalisti, ja lehtiä alkoi kilpailun kiristyessä poistua markkinoilta,  ne ”kuolivat”. Moniarvoista mediaa pidettiin myös demokratian kulmakivenä, ja koko suomalaisen yhteiskunnan uskottiin rappeutuvan median moniarvoisuuden rappion myötä. Kehityksestä voidaan olla montaa mieltä, ja varmasti monesta hyvästäkin on jouduttu luopumaan. Eteenpäin on kuitenkin menty, median kriisistä huolimatta.

Toinen tabu on ollut koulu ja oppiminen. Koska koulumme on maailman huippua (laskevista tuloksista huolimatta), on muutospaineet kuitattu haihatteluksi, ja keskustelu harhautunut ”jos opetusta pitää antaa tässä lisää, niin mistä pois” -saivarteluihin. Keskustelu on harhautunut mitä-keskusteluun, kun keskeistä olisi miettiä, miten.

Hard Talk Festivalissa saimme kuulla mediavaikuttaja Jaakko Tapaniselta erinomaisen analyysin siitä, mitä mahdollisuuksia digitalisoituminen tuo tullessaan, ja miten se on jo nyt muuttanut mediaa ja yhteiskuntaa. Tapanisen mukaan seuraava suuri mullistus nähdään oppimisen kentällä, ja siitä on jo viitteitä. Jos Harvardissa ja MIT:ssä opiskelee yhteensä 31 000 opiskelijaa, niin verkko-opetuksessa heitä on mukana jo 2,5 miljoonaa. Coursera tarjoaa ilmaiseksi huippuyliopistojen luentosarjoja kaikkien oppimishaluisten käyttöön, ja eräänkin huippuluennoitsijan luentosarjaa on seurattu verkon kautta niin ahkerasti, että saavuttakseen saman opiskelijajoukon perinteisellä luentotyylillä, hänen pitäisi jatkaa luennoitsijana seuraavat 200 vuotta. Vielä on vaikea ennustaa, mitä kaikkea tämä tarkoittaa. Selvää on kuitenkin se, että maailma avautuu, ja se tulee räjäyttämään perinteiset koulutusrakenteet ja -instituutiot tavalla tai toisella.

Verkko-oppiminen siis tulee, mutta sitä tukemaan tarvitaan vuorovaikutusta ja yhdessä oppimista. Tarvitsemme oppimis(ei opetus)menetelmiä, missä oppija on keskiössä, luovuuteen ja innovatiivisuuteen kannustetaan, ja oppimista tehostetaan jatkuvalla yhteistyöllä ja dialogilla. Tämä koskee oppimista niin oppilaitoksissa, korkeakouluissa kuin työpaikoilla.

Meillä on ollut etuoikeus ja ilo kuulua Tampereen ammattikorkeakoulussa kotiaan pitävään Proakatemian yhteisöön jo 15 vuoden ajan, ja tässä oppimisyhteisössä eletään ja hengitetään tiimioppimista, yrittäjyyttä ja yhteisöllisyyttä. Eilisillä 15 v. -synttäreillä oli paikalla 270 entistä ja nykyistä opiskelijaa, yhteistyökumppania ja valmentajaa, ja kaikki olimme äärimmäisen ylpeitä siitä, että saamme olla osa tätä ainutlaatuista oppimisyhteisöä. Näitä yhteisöjä tarvitsemme lisää, ja näitä oppeja meidän pitää jakaa.