Mahdollisuuksien markkinat – Vol 1

Home / Yleinen / Mahdollisuuksien markkinat – Vol 1

Hakukoneyhtiö Googlen ja brittiläisen tutkimusyhtiön OC&C:n tutkimuksen mukaan suomalaisyritykset markkinoivat ja myyvät tuotteitaan ulkomaille verkon kautta selvästi vähemmän kuin muiden Pohjoismaiden yritykset. Viime vuonna verkkokaupan arvo oli OC&C:n mukaan 25 miljardia dollaria, mutta vuoteen 2020 mennessä tutkimusyhtiö arvelee sen kasvavan 130 miljardiin dollariin. Pohjoismaisen verkkokaupan tutkimuksessaan Google valitsi Ruotsista, Tanskasta, Norjasta ja Suomesta kustakin 50 verkon Google-mainonnan verkkoliikenteen perusteella suurinta vähittäiskaupan yritystä. OC&C taas tutki kunkin maan suurimpia verkkokauppoja.

Erot tulevat selvimmin esille siinä, kuinka suuri osa eri maiden vähittäiskauppojen verkkoliikenteestä tulee ulkomailta. Googlen tutkimuksen mukaan oman kotimaan ulkopuolelta kauppojen verkkosivuille tuli liikennettä Tanskassa 56 prosenttia, Ruotsissa 55 prosenttia ja Norjassa 53 prosenttia kaikesta verkkoliikenteestä. Suomalaisyritysten verkkosivuilla vain 16 prosenttia verkkoliikenteestä tuli Suomen ulkopuolelta.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset kaupat eivät juuri pyri kansainvälistymään. Pientä ulkomaisten verkkovierailijoiden määrää selittää esimerkiksi se, etteivät suomalaiskaupat juuri tarjoa palvelujaan vierailla kielillä. OC&C:n mukaan suomalaisten yritysten sivut ovat yleensä suomen lisäksi vain englanniksi.

Sen sijaan muiden maiden verkkokaupat ovat hyvin kiinnostuneita Suomesta, sillä suomen kieli oli niissä norjan ohella suosituin vieras kieli, OC&C tutki. (27.2.2014 Digitoday)