Innovaatioleiri löytää punaisen langan

Home / Yleinen / Innovaatioleiri löytää punaisen langan

Vapaa pudotuksen innovaatioleirin (tunnetaan myös bootcampina) nopeassa ja tehokkaassa kahden päivän puristuksessa yritysideoista hiotaan timantteja, tai ainakin pikkaisen kovempia, kestävämpiä ja asiakaslähtöisempiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulussa on toteutettu leiri jo useampaan kertaan, ohessa asiakkaamme kokemuksia leiristä ja sen tuloksista.

 

Innostuksen ja punaisen langan jäljillä

”Bootcampilla yritysidean kehittäjä löytää idean punaisen langan ja laajentaa näkökulmaansa, verkostoituu muiden osallistujien kanssa sekä oppii pitchaamaan eli kertomaan omasta ideastaan kuin vastaus tulisi apteekin hyllyltä,” Seinäjoen ammattikorkeakoulun yrityspalvelupäällikkö Helena Hannu kertoo.

Jo kymmenet Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelijat ja yritysidean kehittäjät ovat olleet mukana Vapaa pudotuksen bootcampeilla kehittämässä ja kirkastamassa omaa yritysideaansa, innostumassa ja hakemassa vahvistusta itselle. Yhteisöllinen tekeminen ja muiden ideoiden kuuleminen ovat Helena Hannun mukaan suuri lisäarvo osallistujille. Hän toivoo myös, että bootcampilta tarttuu osallistujille mukaan ripaus innovatiivisuutta, tavoitteellisuutta sekä visiointikykyä tulevaisuuden mahdollisuuksien varalle.

Aiemmin yritysideoiden kehittäjiä sparrattiin Seinäjoen ammattikorkeakoulussa omin voimin, mutta ongelmaksi muodostui se, että he ovat itse liian lähellä asiakasta ja ongelmaa – läheltä on vaikea nähdä. Vapaa pudotus on tuonut ulkopuolisena toimijana uutta näkökulmaa kehittämiseen. Bootcampit ovat antoisia hetkiä myös ammattikorkeakoulun omalle tiimille, sillä ”apupoika anteroina” mukana olevalle tiimille tarttuu mukaan osaamista, työkaluja ja varmuutta omaan työhön.

”Vapaa pudotuksen tapaan kohdata osallistujat, sparrata ja innostaa heitä yksilöllisesti voi luottaa kerta toisensa jälkeen. He tekevät niin kuin opettavat. Kukin bootcamp muotoutuu aina osallistujiensa näköiseksi, mutta keskiössä ovat aina liiketoiminta ja asiakashyöty. Bootcampin jälkeen osallistujat uskaltavatkin ottaa rohkeammin yhteyttä asiakkaisiin sekä testata ideaa. Suunnittelun sijaan on enemmän konkreettista tekemistä,” Helena Hannu kuvailee.

”Kyllä tässä on kyse enemmän kumppanuudesta, kuin siitä, että tehdään pelkkää kauppaa. Välillä soitellaan, vaikka ei olisi asiaakaan. Ja silloinkin saa ideoita,” hän kertoo yhteistyöstä Vapaa pudotuksen kanssa.

 

#bootcamp #innovaatioleiri #innovaatiot #pitchaus #yritysideat #kehittäminen #yhteisöllisyys #innostuminen